fredag, september 16, 2011

Låt den rätta versionen komma in

Bara för att någon gör sin version av något betyder inte det att denna version är den rätta och så att säga är huggen i sten. Ta till exempel John Ajvide Lindqvists roman "Låt den rätte komma in". Den är filmad först av Tomas Alfredson och sedan av Matt Reeves. Båda filmerna fick, som jag minns saken, hyfsad kritik. Jag har bara sett den svenska filmen, och fast den var helt okej så tycker jag att den led av alldeles för stor brist på Ika Nord. Jag menar, när hon ändå är med kan väl hon få breda ut sig lite också.

Nå, nu babbar jag. Det jag ville komma till var att Paola, en vän till mig, har gjort sin egen version. Inte av hela boken - för det är boken hon har som förlaga, inte filmerna - utan av en scen ur den.

 

Fint, eller hur. Det är faktiskt otroligt inspirerande att titta på det här. Det får mig att själv vilja gå till bokhyllan och plocka fram en snutt ur nån bra bok och göra en egen liten film. Fast, om jag nu känner mig själv rätt, så får väl det bli i nästa liv, antar jag.

Inga kommentarer: