onsdag, september 21, 2011

Monter

I morgonsoffan pratade de om bokmässan, och ordet monter nämndes. Ett rätt vanligt ord, men det verkar inte skrivas mycket om det, inte som ord sett liksom. Förresten, när jag googlade på't, såg jag att jag själv hamnade högt upp, antagligen för att jag använde ordet i en bloggrubrik. Det var för nåt år sedan, typ.

I nämnda morgonsoffa nämnde (nämndes, nämnda och nämnde, det är tydligen en upprepningarnas dag idag) de att temat för årets bokmässa var tyska språket. Jag läste tyska i sjuan, men allt jag kan nu är: "Ich bin, Du bist, er-es-sie ist, Sie sind", "Sieg Heil" samt "Surabaya-Johnny, warum bist du so roh?".

Av olika anledningar får Tyskland mig att tänka på ordet bunker. Och i sammanhanget - det om montrar - kommer jag att tänka på: Om det finns bunkermentalitet, finns det då montermentalitet? Existerar det ordet, eller har jag möjligen hittat på en ny och alldeles fräsch sammansättning här? Nix.

Det är lite störande det där, att aldrig får man hitta på ett nytt ord (eller åtminstone en ny ordsammansättning). Jag vill ändå försöka. Monter låter lite som monster, kanske kan jag använda mig av det. Monsterfilmer finns ju, men finns det monterfilmer? Det gjorde det - men inte som jag tänkte mig. Jag tänkte mig nåt i stil med:



Nåt annat monterord då, nåt som inte finns, kan jag hitta på det? Tja, det jag just sa nu - monterord - är kanske hyfsat unikt. Men jag orkar inte kolla upp saken på Google. Har tröttnat. Gör ett anagram på monter istället: enormt.

Inga kommentarer: