måndag, oktober 10, 2011

Borrscenen

Inspirerad av gårdagens Fellini-klipp lägger jag in ännu ett. Det finns filmscener man aldrig glömmer, såna som etsar sig fast. Exempelvis, för min egen del, är öppningsscenen på Alien (1979) en sådan. Jag hittar den inte på youtube, men den som är intresserad kan läsa manuset här. Fast förresten har du ju sett Alien massor av gånger, så du vet ju.

Alla har sina favoritscener, men det är inte lätt att bara räkna upp dem på rak arm. Ofta kommer man att tänka på dem först när man ser något annat, och gör en association. Och eftersom jag nyss var inne på Fellini kom jag att tänka på en scen som verkligen etsade sig fast första gången jag såg den, och som har stannat kvar sedan dess.

Den är från Fellini's Roma (1972). Jag var åtta år då, så jag såg den inte på bio, inte just då i alla fall. I scenen borrar man för tunnelbanan och hamnar i ett tomrum - en gammal fornlämning. Antagligen är/var just detta en del av vardagen för tunneljobbare under just Rom. Det är en perfekt filmscen, snygg, spännande och suggestiv. Inte minst ljudet av borren framkallar det där suggestiva.

Inga kommentarer: