torsdag, oktober 20, 2011

Den förlorade hedern

Plötsligt finns filmen Katharina Blums förlorade heder i min ägo. Jag har inte sett den, den väntar ännu på att bli sedd av mig. Filmen bygger på en bok - som jag inte har läst. På Wikipedia läser jag att boken (och filmen) är en kritik mot sjuttiotalets västtyska tabloidpress. Det sägs att filmen är bra, och jag ska se den.

Men tills vidare är titeln bara ord för mig. Ja orden ja ... "förlorade heder". Vad är egentligen heder? Jag vänder mig återigen till Wikipedia. Det visar sig bli intressant läsning, men för lång för att återge här. En länk får räcka. Helt klart står i alla fall att ens eventuella heder är helt meningslös utanför ens egen eventuella grupp, eftersom det bara är inom den egna gruppen hedern är lika med värde. Det som är heder här är inte heder där. Skulle jag plötsligt teleporteras till nån obskyr stam på Nya Guinea  - och där välkomnas av hövdingen som säger: "För att visa hur mycket vi gillar att du är här ska du ligga med min fru (eller dotter eller mormor), och sedan ska vi käka lite mat!" - då duger det inte med att komma med: "Ånä ... min heder förbjuder mig.". Då sutte kanske huvudet löst.

Det var bara ett exempel. Hövdingens heder skulle heller inte vara mycket värd här, och han skulle säkert uppfatta våra förhållanden som rätt bisarra, han med. Förresten vet jag inte om det funkar som jag beskrev på Nya Guinea. Det kanske var eskimåerna (inuiterna) som bjöd på sina fruar. Det hela kan också vara en myt.

Nå, fan vad jag skriver mycket. Allt jag ville komma fram till var egentligen att hedern, den kan man förlora. Jag gjorde en googlesökning på "förlorade heder", och hittade rätt många förlorade hedrar. På Wikipedia står det: "Den som förlorat sin heder riskerar att bli utstött ur gruppen och i värsta fall bli utsatt för hämnd", och här är alltså en lista på de jag hittade som riskerar utstötning och hämnd.

 SVT:s förlorade heder - DN:s förlorade heder - ICA:s förlorade heder - CIA:s förlorade heder - SvD:s förlorade heder - Operatörernas förlorade heder - Aftonbladets förlorade heder - Min mormors förlorade heder - SvFF:s förlorade heder - Lars Berns förlorade heder - HSB:s förlorade heder - Vår förlorade heder - Kammarrättens förlorade heder - Expressens förlorade heder - SNS förlorade heder - Richards Swartz förlorade heder - Slussens förlorade heder - Helle Kleins förlorade heder - Liza Marklunds förlorade heder - Fotbollens förlorade heder - Centerns förlorade heder - Sveriges förlorade heder - Erica Lejonroos förlorade heder - Biskop Eva Brunne och hennes förlorade heder - Rektor Hwangs förlorade heder - Janne Josefssons förlorade heder - Trond Sefastssons förlorade heder - Barnläkarens förlorade heder - Göran Perssons förlorade heder - Sirhans förlorade heder - JB:s förlorade heder - Flyttbranschens förlorade heder - Håkan Juholts förlorade heder - Bergens förlorade heder - Ulrike Meinhofs förlorade heder - Hedersordförandens förlorade heder - Hennes heders förlorade heder - USA:s förlorade heder - Rysslands förlorade heder - EU:s förlorade heder - Massmedias förlorade heder - Politikernas förlorade heder - Tobias Billströms förlorade heder - Avenyns förlorade heder - Maria Larsson, KD och hennes förlorade heder - Maria Linds förlorade heder - Erik Hamréns förlorade heder - Karl Petersens förlorade heder - Dr. Wakefields förlorade heder - Fadimes fars förlorade heder - TV4:s förlorade heder - Regeringens förlorade heder - Skandiachefens förlorade heder - Doktor Bergmans förlorade - Hyundais förlorade heder - Entreprenörskapsforskningens förlorade heder - Anna Sjödins förlorade heder - Refaat El Sayeds förlorade heder - Staggs förlorade heder - Betongens förlorade heder - Lars Adaktussons förlorade heder - LO-basens förlorade heder - Vattenfalls förlorade heder

Rätt många förlorade hedrar, eller hur. Förresten råkade jag slinta på tangenterna en bit nedåt texten, och istället för förlorade heder skrev jag  förlortade  heder. Jag är rätt nöjd med den feltryckningen.

4 kommentarer:

Aud Djupaudga sa...

Berätta gärna vad du tycker när du sett filmen!

Jag såg den när den kom och jag tyckte den var bra men något överskattad. Lite besviken kände jag mig, eftersom den var väldigt upphaussad. Det går mode i filmkritik också, och just då var tysk samhällskritik väldigt inne.
Jag skulle kanske se det annorlunda idag med perspektiv på 70-talet.

stationsvakt@gmail.com sa...

Aud: Jag SKA se den ... vid tillfälle. Fast just nu väntar även Petra von Kants bittra tårar på att ses också.

Aud Djupaudga sa...

Ta det som det kommer. Film ska ses när man är sugen på det, inte när man tycker att man borde. Jag hade en stapel med filmer som jag ville se, men så gick det ett helt år utan att jag sett en enda ... men så vips satt jag en hel helg bakom tillslutna gardiner och tittade på allihop.

Jag diskuterar gärna Fassbinder om ett år eller så :)

stationsvakt@gmail.com sa...

Aud: Ok, då säger vi det. :)