måndag, januari 02, 2012

Muskel-Jesus

På omvägar* hamnade jag på St Paul's Cathedral, hemsidan som tillhör den stora och kända Londonkyrkan Sankt Pauls-katedralen, och hittade där en bild föreställande en mosaik, föreställande Jesus. Jag tyckte den var kul bara - att han var så musklig. En slags bodybuildar-Jesus.



*På omvägar i det här fallet var att jag såg en tv-film (på svt play till den 7:e Januari) om ett gammalt engelskt mord, och att jag efteråt googlade lite om detta mord, och lärde mig då om den mordanklagade, att: "she produced mosaics for a number of churches, including one of a young boy with angel wings that was installed in the crypt of St. Paul's cathedral.". Det var alltså inte Jesus Schwarzenegger hon tillverkade.

2 kommentarer:

Miss Gillette sa...

Läcker mosaik.

Ingen skugga över dig nu, för det är ju inte du som hittat på detta, men jag undrar varför det ska heta "Sankt Pauls-katedralen" på svenska. Om man envisas med att översätta ett egennamn får man väl vara konsekvent: Paul är Paulus på svenska. Jag ser att Wiki har det uppslagsordet och att man får många träffar på det, men jag skulle aldrig översätta namnet över huvud taget. Cathedral till katedral, visst, men inte namnet.

stationsvakt@gmail.com sa...

Miss: Hm, jag har inte tänkt på det förrns nu. Ja när du säger det så låter det du säger vettigt. Gå in på wikipedia och ändra vetja. Sankta Paulus-katedralen låter bättre.