tisdag, februari 28, 2012

Snög och strån

Det snögade inatt. Tunga flingor, verkar det ha varit, raka motsatsen till smol (look it up). En smutsvit trecentimetertjock filt ligger över gata, trottoar och vägren nu, men framåt dagen lär den ha blivit förvandlad till slush. Allt detta kalla halvstela våta är uppblandat med grästovor, grus och från bilar utsläppta föroreningar och gud vet vad. En liten längtan gnager - efter det torra mullret av vårens sanduppsopning på vägarna, och efter sommarjobbarnas knata omkring i buskarna-plockning.

En uppsnyggning efterlyses alltså, en upprensning. Men det verkar dröja, så hittills nöjde jag mig med att rensa upp i ansiktet. Skägget fick ge vika, men de schimpansutseende-skapande polisongerna fick bli kvar, dock rejält tuktade.

6 kommentarer:

Stefan Jansson sa...

Är det den nya looken för våren 2012?

stationsvakt@gmail.com sa...

Antagligen inte. Jag brukar skifta i utseende rätt ofta. :)

h.skoldebjer sa...

En klar förbättring. Och föryngring! ;-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Sedär. Tackar. :)

Aud Djupaudga sa...

Här snögade det också i går men inget låg kvar. Det var mest lite smol.
I mina morföräldrars generation var det många som kallade det sne, apropå din länk alltså.
"Ta in skidorna, di ligger ju kvar ute i snen" kunde det låta. Tror minsann jag får skriva ett inlägg om snö själv snart. Jag har ett mycket tillgivet förhållande till snö och snöminnen.

Din uppsnyggning i ansiktet har jag inga synpunkter på. Du är snygg både före och efter :)

stationsvakt@gmail.com sa...

Angående det sista: Tack. :)