tisdag, februari 28, 2012

Topless på Cypern?

Det blev att jag kikade på en Hermans historia-episod (tack för tipset Marianne) som handlade om den Den Heliga Birgitta. Programmet är uppdelat i sex delar och ligger på youtube.

Mot slutet av sitt liv gjorde Birgitta en pilgrimsresa till det heliga landet. På vägen dit led hon skeppsbrott och hamnade så småningom på Cypern. Eftersom hon var den hon var och inte nån vanlig fattiglapp till pilgrimsresenär togs hon emot i bättre miljöer. Bra, kan tyckas, men Birgitta förfasade sig (hon "rasade", skulle man ha sagt idag) över sina värdar. Tydligen lämnade det rådande klädmodet en del att önska, i hennes ögon.

Youtube:
... för det visade sig att kvinnorna där gick omkring barbröstade enligt senaste mode. Dessutom var de alla Grekisk-Katolska och inte Romersk-Katolska ... 

Enligt uppgift sammankallade då Birgitta en massa folk och klagade på detta syndiga förfall. Lyssnar man på  hela programmet om hennes liv så märker man att hon ofta klagade när hon såg något som hon tyckte var ogudaktigt, så just det var inte konstigt. Konstigt var istället detta om klädmodet: " .. gick omkring barbröstade enligt det senaste modet ..".

Kan detta vara möjligt? Jag menar, vi pratar ju 1370-tal här, och inte 1970-tal, och dessutom i djupt religiösa miljöer. Kan det verkligen stämma att modet var sådant?

6 kommentarer:

Paradigm sa...

Kan inte hitta några källor vid en hastig blick. Kanske var det generösa urringningar som Birgitta (eller Hermann) överdrev lite i sin beskrivning.

stationsvakt@gmail.com sa...

Faktiskt, en facebookbekant nämnde just att det nog rörde sig om generösa dekoltage, snarare än helt barbröstat. Om detta stämmer kunde väl Herman ha sagt det, men han valde nog att öppna upp för egna tolkningar. :)

en djefla man sa...

Eller så hade hon färdats genom en time warp och hamnat i bronsåldern. Då var man topless i alla fall på Kreta:

http://tinyurl.com/6taqgbw

stationsvakt@gmail.com sa...

Pchuuchhh!! (byggjobbar-vissling). :D

Aud Djupaudga sa...

Det finns en anledning till att Herman alltid betraktats som mindre seriös av andra historiker. Eller andra historiker är väl inte rätt uttryckt, han är ju inte historiker av facket.
Det här tror jag är ett typexempel på när han hellre är spektakulär och underhållande än seriös.
Jag sällar mig alltså till teorin om urringningar.
Ska tillägga att jag ändå gillar Herman lite. Han är trots allt underhållande, och han har gjort mycket för historieintresset i Sverige.

stationsvakt@gmail.com sa...

Det tror jag med, det sistnämnda, och det förlåter eventuella små överdrifter, tycker jag.