lördag, september 01, 2012

Korsfäst

En obehaglig videosnutt. Titta inte om du har svårt för att se döda människor. Texten till videon menar att den döde för USAs räkning har spionerat på extremister genom att installera spårningsutrustning på deras bilar. Det är landet Jemen det handlar om, och den påstådda spionen har blivit korsfäst. Bilden är en länk till videon.


Området i Sydarabien där Jemen ligger kallades av romerska och grekiska geografer under antiken för "Arabia Felix", vilket betyder "Det lyckliga Arabien". Jag vet inte hur det var under antiken i de krokarna, men så jävla mycket Felix verkar inte återstå. Troligen var det lite si och så med Felix även då.

Nå, det jag tänkte komma till var inte hur hemskt det är att man har dödat en person, eller hur hemskt det är att få se't, för det är ju rätt självskrivet, utan jag tänkte på dem som har satt upp stolpen han har korsfästs på.

Kan det vara en flaggstång? Ja kanske, men jag är inte säker. Men rätt säker är jag på att de som körde stolpen - eller stången - till platsen, och sedan lyfte ned den från flaket, och sedan fick den på plats och drog åt muttrarna som fäster den vid marken, i den stunden nog inte hade en tanke på vad den så småningom skulle komma att användas till.

Antagligen var de bara rätt nöjda med att jobbet gick bra, och sedan gick de och fikade nånstans. Kanske pratade de över kaffet om lönen, som de antagligen ansåg vara alldeles för låg, eller så pratade de om religion och om sedernas förfall. Men de trodde nog inte att det skulle hänga döda människor i stolpen i alla fall.

Men jag befinner mig långt ifrån detta arbetslag, helt klart geografiskt och säkerligen i tankesätt, så vem vet, de kanske pratade om just det.

Inga kommentarer: