onsdag, april 24, 2013

En slagruta i Kravoder

På senaste tiden har jag gått omkring rätt mycket på Googlekartan - för att hitta fina bilder till mitt Instagram. Bulgarien verkar vara ett otroligt vackert ställe, dock rätt nedgånget och rätt så bondskt. Och nyss då, på tal om bondskt, såg jag en man - jag befann mig i staden (eller byn) Kravoder -  hållandes en slagruta.



En sak som har slagit mig, när jag har kart-surfat omkring i världen, är att stadlig och huslig nedgångenhet inte automatiskt skapar otrevnad. Faktiskt, det kan ibland vara så att trevnaden kommer sig av själva nedgångenheten.

Den tanken bjuder också till en liten insikt, och det är att vi i Sverige inte låter saker förfalla tillräckligt mycket. Vi fräschar upp och renoverar hela tiden. Säkert bra för andrahandsvärdet och så, men den trevliga patinan uteblir.

Inga kommentarer: