söndag, maj 19, 2013

En komet-tatuering

Då och då genom åren har jag funderat på att tatuera mig. Jag började nog tänka på saken redan när jag var tonåring. Den tiden ligger långt tillbaka nu, och jag har ännu inte tatuerat mig. Troligen gör jag det aldrig. Men det är kul att fantisera om saken.

Motiven har skiftat genom åren. Länge var den där haren i "Alice i Underlandet" en tänkbar kandidat. Den är fin och hade säkert gjort sig på mig. Men jag tror jag har släppt den nu. På sista tiden har jag funderat på en "Caesar-komet".



Vad är då en "Caesar-komet"? frågar du dig. Det korrekta namnet ska vara "Sidus Iulium" (”Julius stjärna”), vilket är namnet på den komet som sågs av häpna romare under några dagar i Juli år 44 före Kristus. Man tänkte att: "Aha! Julius Caesar har ju nyligen dött ... OCH ... det här är ju hans födelsemånad. Fan, den där saken uppe i himlen, den måste ju bara vara Caesars själ, och det vi bevittnar är ju naturligtvis att den flyger upp och tas emot av Gudarna!"

Eller nåt i den stilen. Ja, många tänkte säkert så kan man anta. Man vet ju inte säkert, men en sak som är säker är att Caesars arvtagare och efterträdare Augustus utnyttjade den tanken. Och vips (eller så småningom - saker hände i långsammare takt förr) fanns kometen på mynt (se ovan), och vips fanns ett "Den gudomlige Julius tempel" dit man kunde gå och tillbedja den färske guden och hans komet.

Varken förr eller senare har det väl funnits ett komettempel. Det ska ha funnits en staty av Julius Caesar i anslutning till templet, och på statyns huvud skall det enligt uppgift ha varit fästat en kometsymbol. Det är inte mycket kvar av templet i dessa dagar.



Undertecknad har förresten besökt resterna av det. Det var 2007. Av någon anledning hade man lagt blommor på resterna av altaret. Det verkar vara något som görs - kanske för att det ska bringa lycka. För säkerhets skull slängde även jag dit nån blomma. Jag vill minnas att jag möjligen ryckte den från nån närliggande rabatt. Det är dock inte den vi ser på bilden jag tog, utan en finare blomma.



Nu höll jag nästan på att glömma vad jag skulle tala om, nämligen tatueringar. Nå, på sistone har mina tankar som sagt gått mot en "Caesar-komet". De gamla avbildningarna - på statyn och på mynten - är inte särskilt snygga, och jag tänker att min variant väl är minst lika god som dessa. Eller inte. Här är en jag gjorde.




Dock är den inte klockren. Den kändes okej när jag gjorde den, men nu i efterhand tycker jag den har för många armar. Det blir lite vagnshjul över den. Dock bör den ha många armar, närmare bestämt åtta. Venus, enligt tradition, är en åttauddig stjärna, och Caesar sades ju stamma från just nämnda gudinna.

Den är också alldeles för tribal-aktig. Och alldeles för lik en jäkla kaststjärna. Kanske kunde en slags kombination av min variant och originalet vara grejen. Hur skulle en sån se ut?

Det spelar nog ingen roll, för det blir nog aldrig nån tatuering för min del. Jag kan förresten inte ens komma på var på mig den skulle sitta. Men som jag sa, sånt här är ändå kul att fundera kring.

10 kommentarer:

Bengt sa...

Den där saken kan man säkert använda som en shuriken...om den är i metall... ;)

Stefan Jansson sa...

Jag har väl också funderat på en tatuering. Men efter att ha tagit många porträtt på folk med tatueringar vet jag numera att det är väldigt beroendeframkallande. Alla säger att har man en tatuering har man snart två, och sedan rullar drt på.

stationsvakt@gmail.com sa...

Bengt: Fast den skulle nog bli rätt vobblig.

Stefan: Ja, det slutar väl med att man ser ut som en maorier i fejan. :)

Clam sa...

Vart tog de där tuggummina med gnuggis-tatueringar vägen?

Bengt sa...

Gör en mall och spraya på litet svart färg vetja...så kan du ju testa...

stationsvakt@gmail.com sa...

Clam: De finns nog kvar. Men plockgodis har tagit över det mesta av godismarknaden.

Bengt: Njä. Då fordras komplicerad och jobbig urklippning.

Clam sa...

Jag tänker på alla yra som tatuerade Tre kronor eller I "hjärta" Sedinarna på rumpan i natt. Idag önskar de kanske att det hade gått att skrubba bort. Den romerska kometen är jättesnygg, ett eventuellt problem är att den ser så pass emblematisk ut att betraktaren kanske undrar vad den står för. Vilken konstig religion har den där snubben konverterat till?

stationsvakt@gmail.com sa...

Clam: Ingen religion, utan en ideologi. Kommunazismen heter den. :D

Clam sa...

Aha. Tvärextremistiska Samlingspartiet (TES).

stationsvakt@gmail.com sa...

Clam: Ja, en underavdelning av Gränsöverskridande, gränslösa extremister utan gränser.