torsdag, maj 23, 2013

Strul

Mobilen strular igen, vill varken ladda ner nya appar eller ens uppdatera de befintliga. Den hävdar att det inte finns tillräckligt med utrymme. Otacksamma jävel! Det finns hur mycket minne som helst kvar, och häromsistens gav jag den ett nytt minneskort.

Det är kanske så det automatiskt blir med en mobil som inte längre är ny, och som är i händerna på en förvisso väldigt välmenande person men som samtidigt är väldigt inkompetent. Så igår satt jag och letade på nätet efter andras liknande erfarenheter. Hur har andra gjort för att lösa liknande problem?

Det fanns massor av tips, exempelvis att ladda ner appar som har till uppgift att styra upp andra appars beteende. Men förfallet hade gått för långt, för den ville ju inte längre ta emot nya appar. Och i slutänden vete fan om jag löste nåt över huvud taget, trots idogt funderande och trixande.

Mobilen lever iofs, men den är inte längre klockren, som den fordom var. Det jag fick göra - och det är vad man nog måste göra - är att jag rensade i den. Rensade bort data som ligger och förstör, rensade bort gammalt cache-jox. Bort me't, helt enkelt. Och så stoppade jag pågående processer. Sen omstart.

Vaknade på natten sen. Det luktade brandrök i rummet. Tydligen ska man inte längre kunna ha ventilationen öppen, eller fönstret på glänt. Det brann i centrum, visade det sig, och brandkåren kunde inte göra sitt jobb på grund av stenkastare. Tja ... vad gör man?



Aftonbladet, SvD, SR, Metro, Expressen

SD vill att man ska få sätta in vattenkanoner, läser jag. Håller med, men varför gå över ån efter vatten? [sic!] Brandkåren har ju faktiskt de resurserna själva. Det är ju bra att spruta på.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Brandmännen - förlåt brandhennen - har väl fullt upp med bränderna kan jag tro. Tror inte heller att de får lov att spruta vatten på de små politiska aktivisterna *ironi*. Det är det väl bara polisen som får göra har jag för mig. Jag håller faktiskt med SD här. Fram med vattenkanonerna bara.

stationsvakt@gmail.com sa...

Wikipedia: "Sveriges enda vattenkanon anskaffades 1954 [..] Vattenkanonen hann aldrig levereras och kom heller aldrig till användning.".

kalebass sa...

Mobilen; Det kan vara så att fördelningen av minnet är "felinställt", så att mobilens egna minne är fullt. Dvs. att minneskortet förblir tomt... Pst. fråga mig inte hur man gör...
Att kasta stenar på ambulanser o brandmän kan aldrig försvaras, oavsett anledning.

stationsvakt@gmail.com sa...

Kalebass: De kanske kunde kasta en sten på min mobil så att jag får ut en ny på försäkringen.

Mia* sa...

Jag hade samma problem med min mobil (har för mig vi har samma sort också) - vissa appar gick inte längre att uppdatera. Det hela löste sig genom att jag raderade alla de bilder som samlats på telefonen under åren. Tydligen var det helt enkelt om om plats kvar. Och nej, jag har aldrig brytt mig om att peta in nåt minneskort.

stationsvakt@gmail.com sa...

Mia*: Jag trodde minneskort skulle göra nytta, att man kunde flytta dit en massa jox som med en dator. Nix, icke.