onsdag, september 17, 2014

De heter egentligen något annat

Jag läste en fotnot i en av dagstidningarna, där man förklarade att personen i artikeln egentligen heter något annat. Då kom jag på att dylikt läser man ju rätt ofta, och att det vore intressant att se vilka namn man oftast plägar använda som ersättningsnamn. Så jag googlade "heter egentligen något annat", och sökte på de största medierna. Jag kunde kanske ha gått långt och djupt i min sökning, men jag nöjde mig med vad jag direkt fick upp. Här har vi listan.

Aftonbladet
Filippa och Adam heter egentligen något annat.
Berit heter egentligen något annat.
Per-Åke heter egentligen något annat.
Roger och Eddy heter egentligen något annat.
Olof heter egentligen något annat.

Expressen
"Erik" heter egentligen något annat.
Oprah heter egentligen något annat.
Maria heter egentligen något annat.
Klara heter egentligen något annat.
Samira heter egentligen något annat.

Svenska Dagbladet
Erik heter egentligen något annat.
Emma och Sanna heter egentligen något annat.
Johan och Anna heter egentligen något annat.
Erik heter egentligen något annat.
Kristina heter egentligen något annat.
Laurent heter egentligen något annat.
Maria och Daniel heter egentligen något annat.
Nadia heter egentligen något annat.
John och Erik heter egentligen något annat.
Albin – han heter egentligen något annat.
Annika från närpolisen heter egentligen något annat.
Anna heter egentligen något annat.
Anders, Peter och Mats heter egentligen något annat.
Henrik heter egentligen något annat.
Malte och Jack heter egentligen något annat.
Helena heter egentligen något annat.
Emma heter egentligen något annat.
Niklas, Anna, Jonas, Emil och Anton Nilsson heter egentligen något annat.
Anna och Jonas heter egentligen något annat.

Dagens Nyheter 
Petra, Stina och Lara heter egentligen något annat.
Lars och Jakob heter egentligen något annat.
Lady Gaga heter egentligen något annat.
Aicha heter egentligen något annat.
Senja heter egentligen något annat.
Jaroslav heter egentligen något annat.

SVT.SE
Anders och Anna heter egentligen något annat.
Hanan heter egentligen något annat.
Anna heter egentligen något annat.
Klara är heter egentligen något annat.
"Hanna" heter egentligen något annat.
Jenny heter egentligen något annat.
Anna Lindell och Astrid Bergman heter egentligen något annat.
Dragan heter egentligen något annat.
Karina heter egentligen något annat.
Annie heter egentligen något annat.
Johan och Anna heter egentligen något annat.
Peter Karlsson heter egentligen något annat.
Anna heter egentligen något annat.

SR.SE
Andrea heter egentligen något annat.
Nora heter egentligen något annat.
Eva heter egentligen något annat.
Arash Majeed heter egentligen något annat.

Om jag var en sån som skrev artiklar och var tvungen att skaka fram ett namn-alias så skulle jag nog komma med något ganska generiskt, såsom Erik eller Anna. Så verkar också oftast ha skett, men inte alltid - hur resonerade man till exempel när man skrev Albin? Eller Eddy? Eller Malte? Det får vi nog aldrig veta, och ett namn är väl lika gott som ett annat. Men ändå.

Att journalister döljer någons namn för att skydda denne (eller för att journalisten har hittat på hela historien, det händer nog ibland) har nog förekommit så länge vi har haft modern massmedia. En sak som vore kul att kolla upp vore att ta reda på hur namnen har ändrats över tid. Jag såg ju exempelvis inte många Augusta och Archibald i min lista, men kollar man upp gamla mikrofilmade Aftonblad så kanske de dyker upp. Detta lämnar jag emellertid med varm hand över till nån annan.

4 kommentarer:

Emil V sa...

Ja, vem sjutton skulle döpa sin dotter till "Lady Gaga". Det är ju ett artistnamn ju.
;)

stationsvakt@gmail.com sa...

Emil: Eller hur! :)
Hon slank visst med - egentligen hade hon ju själv döpt sig till nåt annat, inte journalisten.

Jontas sa...

Låter personligt med förnamn. Vad skrev man före du-reformen? "Direktör Bengtsson är heter egentligen något annat", "Fröken Svensson är egentligen inte fröken (den slampan)"?

stationsvakt@gmail.com sa...

Jontas: Bra fundering. Tänkte inte på det.