söndag, oktober 19, 2014

Fib aktuellt, Mars 1971

Vad som händer med Slussen framöver vet jag inte, men jag vet att en av butikerna i Slussen, en av de blå bodarna, den där man köper gamla skivor, kassetter, dvd:er och tidningar och fan och hans moster, ska slå igen. Det stod så på dess dörr. Och det stod: "Halva priset på allt". Jag slank in, och ut kom jag med ett par bättre begagnade gamla tidningar. En Lektyr från 1976, och en Fib aktuellt från 1971, Marsnumret. Det kostade mig en tjuga, sammanlagt. Den senare fick jag för mig att skanna av, som en slags kulturgärning liksom.
(Jag lade bilderna annorstädes också. Det är möjligen lättare att titta på tidnings-sidorna i större format där, än det är på blogger).

 

12 kommentarer:

Martin Klasch sa...

Tackar! Kulturgärning var ordet.
PS. Hoppas du inte råkar illa ut för nakenbilder på 17-åriga Mademoiselle Leopardi.

Andra året i Hjo sa...

Vilket du nu alltså har gjort. Kulturgärning - hmm.

stationsvakt@gmail.com sa...

Martin Klasch: ... eller möter den 66:åriga madammen. :)

AåiH: :)

Lotten sa...

Jag äääääälskar din kulturgärning!

Men jag måste fråga: är bilden på mannen med fisken i famnen kapad i högerkanten av skannern, eller ser den verkligen ut så där i tidningen?

stationsvakt@gmail.com sa...

Lotten: Tidningen var otroligt dåligt häftad/ihopsatt; det ena bladets tryck återfinns ofta på motsatt sida. Men firren blev faktiskt lite avhuggen av skannern. Fast tittar jag på tidningen ser jag att den är lite avhuggen i original också. Den är klippt precis i linje med fiskens trut.

Lotten sa...

Fisktrutar skall inte huggas av!

stationsvakt@gmail.com sa...

Lotten: Just det, trutar, även fiskars sådana, ska hållas.

Lotten sa...

Kunde inte låta bli att tipsa läsekretsen hos mig som är mer van vid mögliga hotellrum, fula frisyrer och basketbollar:
http://lotten.se/2014/10/kulturgarning-hos-stationsvakt.html

stationsvakt@gmail.com sa...

Lotten: Synd att, på tal om dina ämnen, det inte fanns nåt reportage om Harlem Globe Trotters. De bör ju ha varit stora på den tiden, och har säkert förekommit då och då i de gamla herrtidningarna.

Clam sa...

Tuttetöserna i all ära, men det är Biffen och Bananen en saknar mest.

Ingela sa...

Det mest upprörande i den tidningen är väl cigarettreklamen. Tänk att den fanns över huvud taget...

stationsvakt@gmail.com sa...

Clas: ja den var finfin.

ingela: ja, men redan då började nog få upp ögonen. 10 år senare började den väl försvinna helt.