lördag, januari 28, 2006

Jippi!! En vattenkokare



Igår kväll - jag var på väg bort från öldrickande och gamman. Jag skvalpade betänkligt utav öl och vin, men bestämde mig ändå för att ta vägen via tanto; hungriga vargflockar i snön kunde höra mig, och jag tänkte också på den gången jag mötte ett ensamt djävulsben, en bockfot, stående på marken där vid drakenbergsparken, kastandes en hemsk och olycksbådande skugga mot asfalten. Att gå ensam där i mörkret - ja, vi kan väl säga att jag inte gillar det.



Finns det något ödsligare förresten, än övergivna lekplatser i snön? Jag kommer alltid att tänka på spöken efter barn. Inte barn som har dött, utan barn som har vuxit upp och slutat vara barn, och vars små stojande, lekande vålnader blivit kvar. De åker omkring på karuseller och gungar gungor - fast karusellerna och gungorna står stilla där i mörkret - och barnskrik hörs som från långt avstånd. Hu! Bäst att vandra vidare - skvalpa någon annanstans.

Stället jag drack öl och vin på var som ett vanligt ställe där man dricker öl och vin. Rätt trevligt. Jag är inte särskilt van att gå ut, och mycket riktigt höjde jag på vänstra ögonbrynet när jag tittade på menytavlan: ska det stå så?



I morse väcktes jag av meddelandet att vattenkokaren hade pajat. Ja, en upprörd te-sugen flickröst sade: "Pappa! Vattenkokaren har gått sönder. Köp ny!" "Ja ja." sade jag. Senare på dagen kollade jag runt på ICA's hyllor - inte fan hade de några vattenkokare, och förresten var de nog så dyra så jag inte skulle haft råd ändå. Men det gäller att ha tur, för i centrum stod en liten barn och föräldrar-loppis. Vattenkokare, lätt begagnad men stor och blå: 20 kronor. Jag köpte den. Den gamla vita åkte ut och lämnade plats för den gamla blåa. Man måste ha tur ibland.


---
Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hoppas att elen ingår i hyran. ;-) En vattenkokare drar ungefär 1000 W. Fast det ändå kanske blir billigare i längden om man skulle råka ha elspis?

Anonym sa...

Sedär! Elen ingår INTE i hyran. :-(