söndag, april 22, 2007

En svår fråga

För att det här ska funka måste vi tänka oss att Gud verkligen existerar, och att han/hon har makt att göra precis allt.

Det här är Olle, och han är död. Han har supit sedan tonåren. Supit och svinat och betett sig. Ätit som fan har han dessutom. Inga nyttigheter alls - bara sprit och hamburgare. Till slut, när han var sextio, sade kroppen ifrån, och han dog knall fall.

(Olle finns inte på riktigt. Han är bara ett exempel, och bilden är ett kollage av olika gubbar)



Nu talar GUD till dig. Du vet att när han (eller hon) snackar - då lyssnar man. Du vet att om han (jaja) säger något så blir det så. "Hej du lille människa", säger han:

"Lyssna på mig nu. Nu ska du få ett problem - eller en möjlighet, om du hellre ser det så. Jag har makten att vrida klockan tillbaka i det enskilda fallet. Jag tänker gå tillbaks till den där dagen när Olle tog sin första sup. Jag tänker se till att han inte tar den.

Det som kommer att hända är att han blir en fin människa, istället för en frossare och ett fyllo. Han kommer att göra mycket gott i livet: Skaffa fru och barn, bli en samhällsnyttig medborgare. Dessutom kommer han att skänka pengar till läkare utan gränser:

Lyssna nu. För att jag ska göra detta ber jag om ett litet offer från dig. Du ska få välja på några grejor som du hädanefter ska avstå från. Du behöver inte om du inte vill, och det blir inget straff om du avstår. Det blir heller inte någon belöning. Men du får nu chansen att utöva lite makt och göra något gott.

Här har vi sakerna. Om du väljer något av alternativen kommer Olle få ett bra liv. Om du väljer att avstå så är ingen skada skedd - han bara dog, liksom".

Nå?
Aldrig mera dricka alkohol.
Aldrig mera ha sex.
Amputera fötterna.
Shit! Jag avstår.
Free polls from Pollhost.com


En intressant sak att filosofera över, eller hur. Jag tänker inte redovisa några resultat eller så. Det är bara ganska intressant att se vad du och andra väljer.
---
Andra bloggar om: , ,

12 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle Olle stå i tacksamhetsskuld hela livet sen då?

Jag känner inte igen gud.

Anonym sa...

Ojdå, tryckte fel. Jag vill inte amputera fötterna.

Jag tror jag avstår. Då kan jag ha sex stående, samtidigt som jag tar mig en pruttare. :)

Anonym sa...

Jag tror inte på gud!

Anonym sa...

Ja, så jag valde det sista alternativet alltså!

Anonym sa...

Det var ingen vidare svår fråga för en som aldrig druckit en droppe alkohol hittills... :)

Anonym sa...

Varför ska andra åta sig begränsningar för att Olle ska få ett bra liv. Han hade själv en fri vilja. Det tycker både jag och Gud.

stationsvakt@gmail.com sa...

desiree: Nej, olle skulle inte veta vad som har hänt.

novos: Haha - jag undrade just vem amputatören var.

agge: Jag trodda ALLA skulle göra det.

carina: Inget offer alltså.

frk: Det kanske är DU som är gud.

Hellström sa...

Jag håller med angående om Olles fria vilja.

Med andra ord avstår jag.

Anonym sa...

jag är fortfarande bakis sedan lördagens röj så jag valde inte dricka alkohol.

mest för min egna skull, struntar i Olle :)

stationsvakt@gmail.com sa...

hellström/ el: För att göra det lite enkelt för er, så valde jag just Olle. Jag kunde lika gärna ha valt ett stackars barn.

Hellström sa...

Angående barnet så är det väl upp till dess föräldrar att hålla det ifrån alkohol tills barnet är klokt nog att fatta egna beslut.

Och om vi ändå behandlar Gud så är det ju han som försett oss med den fria viljan om man nu väljer att tro på det.

stationsvakt@gmail.com sa...

Hellström: Den fria viljan är överskattad. ;-)