fredag, oktober 19, 2007

Oflexibla men hårda

Andra bloggar om: , ,
---
Igår stod det i tidningen om en nobelpristagare som menade att afrikaner har lägre intelligens än vita människor. Idag står det i tidning att neandertalarna kanske kunde tala. Nu gör jag ingen koppling mellan varken neandertalmänniskor och afrikaner, eller för den delen nobelpristagare och neandertalmänniskor. Men de båda nyheterna får mig åtminstone att fundera lite.

Neandertalmänniskorna sägs ska ha haft större hjärnor än vi, men var för den delen inte smartare. Antagligen var de lite dummare - eller åtminstone inte lika anpassningsbara och påhittiga som vi.

För tjugofyra tusen år sedan levde de sida vid sida med oss, och även på den tiden fanns det säkert motsvarigheter till våra tiders nobelpristagare, som hävdade att: "De där neandertalarna, de är allt lite spånigare än vi. Jag menar inget illa, men nog är det så."

Det jag kommer att tänka på är: Tänk om neandertalarna hade funnits idag. Det gör de ju i och för sig, eftersom det nog bor folk i Neandertal, men ni fattar. Hur hade de behandlats? Hade folk varit rasistiska mot dem? De var ju i stort sett av en annan ras (eller art, jag lär mig aldrig det där), så ordet rasist hade kanske haft en mer träffande betydelse.

Hade de haft de sämsta jobben? Jag kommer (o)sökt att tänka på mitt eget yrke - vakt/väktare. Kanske hade neandertalarna varit de ultimata vakterna - oflexibla och hårda - såna som folk fick krypa inför för att bli insläppta på krogen*. Eller hade vi stoppat in dem i reservat såsom vi gjorde med indianerna.



Många frågor men inga svar, inte från min sida i alla fall. Men det är intressant att fundera över sånt här.

*Det är skillnad mellan Ordningsvakter, dörrvakter och väktare. Yrkena tangerar varandra, men skiljer sig också en hel del. En väktare skulle till exempel inte funka särskilt bra om han var hård och oflexibel.
---
Kanske lite relevant. De nationaliteter som jag (på ett generaliserande och icke underbyggt vis - förlåt, förlåt, förlåt) förknippar med att vara de mest rasistiska är polacker och finnar. Jag noterar att när jag hittar wikipedias artikel "Race and intelligence" så ser jag att den är översatt till endast två språk: polska och finska.

18 kommentarer:

SideShow Surfer sa...

Frågan är ju då hur vi ska mäta denna intelligens i mänskligheten.Är det intelligent att en stam i Afrika efter alla dessa tusen års utveckling fortfarande dansar sin regndans?.Är det intelligent att de överlag vita staterna i världen bygger super förstöreslevapen som kan göra slut på allt redan idag?.Är det intelligent att människor oavsett ursprung fortfarande efter all denna tid inte lärt sig förstå varandra utan universiellt långa textrader som skrivits och debaterats under historiens gång med denna införstådd?.Är det intelligent att döma andra efter deras intelligens och vem bestämde då,vad,vem och varför vederbörande inte var intelligent elle ej?.

stationsvakt@gmail.com sa...

SS S: Bra frågor. Jag hoppas att inte min egen brist på intelligens sätter käppar i hjulet för förståeligheten i det jag skriver. Det jag skrev var absolut inget inlägg i någon intelligensdebatt, utan bara en allmän undring över hur en nu levande neandertalarpopulation skulle betraktas och behandlas. Fast ibland snöar jag ut i alldeles för många ord, och då kan det låta fel, det jag skriver. Med den vetskapen i ryggen lade jag in bilden på mig själv bredvid en neandertalare, som en slags brasklapp.

Anonym sa...

Hade Einstein varit född för 25 000 år sedan hade han uttryckt sig i ord, tillverkat enkla redskap, gjort upp eld, osv., dvs det som neandertalarna kunde göra, men knappast bidragit med mycket mer till vetenskapen. Det är alltså fel att dömma neandertalarnas (eller dåtidens Homo Sapiens) intelligens efter teknologin de använde.

Låt oss hellre klona en neandertalare, och låt honom växa upp som maskot på matematik- eller fysikinstitutionen vid något framstående universitet. Först då får vi se om de dog ut pga sämre hjärnor, eller om de helt enkelt blev ihjälslagna i kamp mot ett större antal Homo Sapiens.

stationsvakt@gmail.com sa...

3Pol: bra idé. Fast jag har hört att de dog ut pga vädret och konkurensen om byte. Fast jag har dålig koll. Får köpa en illustrerad vetenskap.

kavian sa...

Jag tror faktiskt människor skulle vara rätt rasistiska mot neandertalarna om de hade överlevt och funnits idag. Svaret är rätt enkelt, människan generellt känner inte samma samhörighet eller sympati med nåt som inte är likt en själv..

stationsvakt@gmail.com sa...

kavian: Antagligen har du precis rätt.

Nihonshu sa...

Det finns teorier som hävdar att Neanderthal kanske aldrig dog ut, utan bara integrerades bland oss. Problemet är att DNA-tester än så länge inte har kunnat ge något ordentligt svar. Vi saknar nämligen ett ordentligt referensmaterial för Cro Magnon (Homo sapiens anno 30 000 fkr). Vi vet därför inte hur mycket Homo sapiens har utvecklats sen dess, dvs vad som är nytt - för att vi ska kunna jämföra med neandertahl-DNA (som vi intressant nog faktiskt har). Komplicerat - men man kan iaf inte bara jämföra dagens HS med gårdagens Neanderthal och dra några säkra slutsatser. Framförallt inte i dessa tider då genetiker börjar upptäcka allt mer skillnader mellan mänskliga populationer i DNAt. Vi är rätt usla på att analysera oss själva med varandra genetiskt - men om en 10 år kanske tekniken och kunskaperna om vårt samtida DNA är bättre - då kan vi också genomföra bättre undersökningar. Men som sagt, det är rätt teoretiskt och det stöds inte alls av alla arkeologer direkt. Men jag tänker ha ett öppet sinne för att det är fullt möjligt iaf. Här kan man läsa en engagerad amatörbeskrivning av den: http://www.rdos.net/sv/neanderoid.htm

Det är något som skulle kunna förklara tex rödhårighet - en annan evolutionärt obegriplig sak. Dvs att den genen har vi fått från neanderthal.

Det ska tilläggas som kuriosa att om neanderthal då integrerades in i Cro Magnon-populationen, så är det mest VITA som har neanderthal i sig, inte svarta. De utan tvekan mest renrasigt rena Homo sapiens sapiens som finns hittar du alltså i centrala afrika - inte i det germanska "heimat". Något för rasister att tänka på när de ser ner på svarta. Det är vi arier som om något är en vägkorsning. Både troligen i forntiden, och definitivt i historisk tid.

stationsvakt@gmail.com sa...

Nihon: Tack. Intressant. Den engaagerade amatörbeskrivningen ser ut som något som skulle passa att skrivas ut och läsa på tåget hem.

Anonym sa...

Intressanta tankar här spetsat med en gnutta humor..det kanske var så att Neanderthalarna med sina större hjärnor var smartare än oss men att Homo Sapiens förökade sig som kaniner och körde över neanderthalarna. Men om vi nu samexisterade i flera tusen år och är så nära besläktade så är det ju inte omöjligt att tro att det kopulerades lite över gränserna och om det var möjligt så kanske vissa gener lever kvar i oss som existerar nu. Det skulle nog inte påverka hur smarta vi är för det är nog mer faktorer än bara genetik som styr det och naturen har en tendens att behålla det bästa från två världar...men det skulle definitivt förklara min håriga rygg och mitt 0.5 på högskoleprovet. Men även alla homo sapiens är väl inte raketforskare antar jag...

Ps: Om neanderthalarna levde nu skulle nog dom mobba oss inte tvärt emot tänk er Nelson i Simpsons eller är det numera så att de smarta nördarna i skolan mobbar de med lägre IQ?

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: "kopulerades lite över gränserna" Det är jag övertygad om att det gjordes. Frågan är om det blev några barn gjorda.

Anonym sa...

Attans att man inte kan testa om det där funkar längre. En hårig neanderthalar lady i förförande bad outfit...med käkparti och axlar bredare än mig själv.
Ungarna skulle oavsett kön se ut som chewbacca.

Åhh vilken gullig nallebjörnsdräkt!
Nja......

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Kan det bli bättre?

Nihonshu sa...

Anonym: Större hjärna är ingen garant för större intelligens. Neanderthals teknologiska utveckling är en bra indikator på deras intelligensnivå - och den var extremt långsam jämfört med homo sapiens. Utvecklingen av verktyg inom neanderthal var mindre, och med ett par undantag primitivare.

Neanderthal var garanterat inte dumma, men troligen snäppet dummare än genomsnitts-gro magnonen. Framförallt måste de ha haft en eller annan oförmåga att anpassa sig efter nya situationer - tillskillnad från homo sapiens - som är extremt bra på att anpassa sig.

Anonym sa...

"Kanske lite relevant. De nationaliteter som jag förknippar med att vara de mest rasistiska är polacker och finnar. Jag noterar att när jag hittar wikipedias artikel "Race and intelligence" så ser jag att den är översatt till endast två språk: polska och finska."

Rasism är dock vanligt utomlands. Det är i stort sett bara i västvärlden det är kontroversiellt. Se bara på
http://en.wikipedia.org/wiki/Racism_by_country . Några exempel:

Botswanas president Festus Mogae kallar landets bushmän "stenålderskreatur".

Organization of African Unity har protesterat mot diskrimineringen av afrikanska studenter på kinesiska universitet. Man går så långt att man kallar den "kinesisk apartheid".

I Indonesien begränsas kines-indonesiers inflytande i statlig verksamhet, som t ex offentlig förvaltning, universitet och försvaret. Pöblar attackerade kinesiska butiksinnehavare 1998 i ilska över stigande matpriser. Enligt Amnesty har dessutom 100 000 papuaner dödats i statssanktionerat våld.

Att därför kalla polacker och finner "de mest rasistiska" för att de inte censurerar kontroversiell forskning är inte enbart okunnigt. Det säger också något om den eurocentriska världsbild som dominerar samhället och framför allt media.

Man tycks utgå från att resten av världen delar europas politiskt korrekta ideal och dessutom är bättre på att följa dem. Att inget land i världen kan vara så rasistiskt att de har gjort värre saker än att översätta en forskningsartikel.

Eller så menar man att rasism är något enbart vita kan utsätta andra grupper för, eftersom man inte kan begära mer av "de andra". Är inte det rasistiskt i sig?

Unknown sa...

Hade neandertalarna funnits idag hade dom, åtminstone i Sverige, haft en massa fördelar över oss vanliga människor.
Det hade t.ex. räknats som hets mot folkgrupp att kritisera någon som var neandertalare oavsett vad man kritiserade dom för.
Ordet neandertalare hade troligen räknats som rasistiskt, troligen hade dom kallats ursprungsbefolkning eller något annat mera PK.
Föreningar och sammanslutningar av neandertalare hade fått en massa stadsbidrag.
Alla program på SVT hade handlat om neandertalare.
Neandertalarna hade räknats som folkgrupp, men inte resten av svenskarna.
Med andra ord inte så olikt det PK-Sverige vi har idag. ;)

Unknown sa...

Glömde en sak:
Givetvis hade det varit kvotering av neandertalare också, t.ex. på arbetsplatser och i riksdagen hade det varit varannan neandertalare!

Anonym sa...

Krister,

av någon anledning känns det som om jag vill kalla dig "neandertalare". Det kan väl inte vara kränkande för dem, om de inte finns idag?

stationsvakt@gmail.com sa...

Intressant diskussion. Men nu kommer vi inte längre, så vi stannar här.