onsdag, augusti 20, 2008

Tänk vilken reklam ni skulle få ...

Tommy K Johansson skriver om hur man får sin modeblogg att bli stor som Blondibellas, och lär ut knepen. Han tar också upp faktumet att (vissa) modebloggerskor får saker hemsickade till sig:
De stora modebloggarna får ofta recensionsexemplar. Detta är gratisprylar som tillverkare och distributörer skickar ut i hopp om att bloggaren ska skriva om produkten, och därmed marknadsföra dem.
Fan, det är inte orättvist, men det känns så; måste man sär skriva om mode för att få fina saker, helt gratis - räcker det inte med att bara skriva? Jag har också skrivit om saker, vilket borde fått företag att skicka hem saker till mig - i hopp om att jag ska skriva mer. Nu ska jag räkna upp några helt nyliga exempel:


Prisma Teknik borde skicka mig en DI-5 - Crankshaft deflection indicator för att jag nämnde dem här.


Sverigedemokraterna borde skicka mig lite snygga kläder, för att jag nämnde dem här.


Carolina Klüft borde skicka mig en orm, för att jag nämnde henne här.


American Airlines borde skicka mig en flygvärdinna, för att jag nämnde dem här.

En DI-5 - Crankshaft deflection indicator, lite snygga kläder, en orm och en flygvärdinna - endast fantasin sätter gränsen för vad jag kunde göra med dessa saker: En installation, en orgie, en kringfarande cirkus - ja, vad som helst.

Ja, ni firmor och företag som jag riktar mig till här, ni förstår grejen va? Grejen är ju att jag blir glad för vad som helst, oavsett vad det är och oavsett vem jag får det av - bara det är gratis. Och i gengäld får ni ett tack.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Orättvist, vet jag inte men det verkar helt klart vara ett brott mot marknadsföringslagen. Det måste framgå att det är reklam.

http://www.aftonbladet.se/sofismode/article2072306.ab

stationsvakt@gmail.com sa...

paradigm: Nåja, ett stort tack är väl ingen reklam.

Anonym sa...

Paradigm istället för argument!

stella sweden sa...

- du har fått en nominering...allldeles gratis..nästan iaf...

Anonym sa...

En installation med flygvärdinnan, en orgie med ormen och en cirkus med SD - ja det låter onekligen som ett erbjudande som de inblandade inte kan tacka nej till ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Tack för plaketten. jag hänger upp den i köket, men jag nominerar inga andra.

gina: objekten kan naturliktvis byta plats med varandra.

Från noll till en miljon sa...

Dem bloggar om mode och får modeprylar...

Jag bloggar om hur jag ska tjäna ihop en miljon på tre år...

Borde jag få pengar och reklam hemskickat till mig då för att jag bloggar om det, reklamen får jag bara pengarna som fattas, riksbanken får skämmas!!

http://nolltillenmiljon.blogspot.com/

stationsvakt@gmail.com sa...

Från noll till en miljon: Good luck!