fredag, mars 09, 2007

Knaprar solrosfrön

För ett år sedan hade jag en liten serie här, som hette "Jag - bantaren". Den första posten i den serien började med: "Typ 94 - 95 kg väger jag .. ". Jag satte igång ett litet projekt - jag skulle gå ner i vikt. Det gick ganska bra. Jag höll på i ungefär två månader, och under den tiden gick jag ner nåt i stil med sex kilo.

Vid nyår var jag uppe i 93 kilo. Det var alltså dags igen. Ännu är jag inte där att jag gör det för hälsans skull så mycket, utan mest för att slippa se en mage hänga över knuten på Speedo-badbyxorna på sommaren. Ett skäl gott nog.

Men det har inte gått så bra. På två och en halv månad har jag lyckat lägga mig ett och ett halvt kilo istället. Delvis är det Lenas fel - en jobbarkompis som alltid har mängder av godis med sig till jobbet. Jag kan inte motstå en skål med plockgodis.

Så i förrgår gjorde jag en nystart. Jag vägde då 94, 2 kilo. Jag gick ut på halvtimmespromenader på rasterna, och jag skippade godis (käkade en jäkla massa morötter istället). Igår kväll vägde jag mig. Jag hade inte räknat med att tappa en massa kilon på två dagar, men jag antog åtminstone att jag borde ha stannat upp. Nähä - 94,5. Tusan!


Igår kväll köpte jag en påse solrosfrön. Dessa hade jag tänkt knapra upp under dagen. Så nu imorse satt jag och knaprade för glatta livet. Trädgårdsmästaren kom förbi, som han brukar, och jag delgav honom mina teorier om viktnedgång.
-Men vad fan, sade han, inte kan du väl sitta och vräka i dig det där. Solrosfrön innehåller massor av energi, och kommer att omvandlas till fett i dig. -Är det så? Sade jag. Är det så?
---
Andra bloggar om:

24 kommentarer:

Anonym sa...

Nä.

Kineser käkar frön jämt och ständigt. Och kineser är inte tjocka. De som är det äter inte frön.

I övrigt är nog ditt och andras problem för mycket stillasittande, inte kosten i sig.

frktjatlund sa...

Att byta godis mot frön är en bra idé. Socker och vitt mjöl klassificerades som "vita döden" av mina kruskaätande svärföräldrar, och är direkt förkastligt om man vill gå ner i vikt.

Sen har det säkert sin betydelse hur mycket frön du sätter i dig.

r igg sa...

Jag tror på teorin fett=bra, kolhydrater=dåligt, kombinationen fett+kolhydrater=riktigt dåligt. Ptaktiserar inte viktminskning själv, är barnsligt förtjust i neg**bollar och håller min matchvikt på det ;)

känner flera som pysslar med att försöka gå ner och dom som lyckas äter fett men skippar kolhyraterna...

Anonym sa...

Om man tittar på kändisarna så verkar det som om det bästa hjälpmedel för att gå ner i vikt är kokain. Testa? :)

r igg sa...

Teorierna är många och motsägelsefulla...
Aftonbladet hade förresten 2 artiklar *samma dag* häromveckan.
Ät fett, bli smal
och en hur man skulle baka fettsnåla, nyttiga semlor... hittar inte den länken nu.

stationsvakt@gmail.com sa...

bb: Stillasittandet har du verkligen rätt i.

frk: Jag är en sån som äter massor av vad det än är.

rigg: Det där med kolhydrater har jag också hört. Fan, man l e v e r ju på pasta och mackor.
Rigg 2: Och fett fördjupar ju dessutom smaken på mat.

mickey: Äsch, jag jobbar ju på ett jobb man inte får ha droger i blodet på.

Anonym sa...

Jodå - det stämmer. Solrosfrön och nötter och sånt ÄR väldigt fett. Men man ska väga in att de är späckade med nyttigheter också, och fettet är av en nyttig typ. Och fett MÄTTAR. Kontentan är alltså att i förhållande till nyttigheterna är inte fettinnehållet någon alarmerande grej. Som frk Tjatlund säger: det är en väldigt bra idé att byta godis och bröd mot frön och nötter.

Vanja sa...

Men har du aldrig hört uttrycket LAGOM?

Anonym sa...

Jag vet att det inte är så lätt att gå ner ivikt om man ständigt tänker på det.Men här är några tips som fungerar:Promenader - bra.
Inget vitt bröd - högst 4 mackor/dag - inget smör.
Prova som mellanmål att skiva en tomat och ha hackad lök över, både gott och mättande. Lycka till!
//Lexus//

stationsvakt@gmail.com sa...

Paula: Jamen nu sitter jag här med ett halvt kilo, och bara vräker i mig. Det kan inte vara bra.

Vanja: Jag har hört det, och trots att jag är en logom-människa på många sätt, så gäller det inte ätande.

Lexus: Tack, jag behöver ett lycka till.

Anonym sa...

Jag har alltid solrosfrön i müslin. Sen jag började äta den med yougurt naturell till frukost har jag gått ner nåt kilo.

stationsvakt@gmail.com sa...

desiree: Men yoghurt är kall. Det blir sånt jobbigt uppvaknande på morgonen med kallt.

schmut sa...

allt innehåller kalorier.
däremot anses solrosfrön vara ett fulländat livsmedel eftersom du fårså gott som alla näringsämnen och fetter i dig av det. det är bra att ha som snack, strössla över müslin...mn tänk att precis som med linfrön ska det helst inte upphetas för då förstörs de essentiella fettsyrorna.
innehåller zink och magnesium vilket är super för att hålla borta sötsuget

en bra bok om näringsläsa ur ett annat perspektiv är Functional food av Vicki Edgson

schmut sa...

..och pinsamt men sant,det enda som fungerat som värsta fett-dammsugaren på mig är vegankost eller att gå på antidepressiva (fluoxetin). jag förlorade 15 kilo pga det senare...som också används som behandling för bulemiker eftersom det stoppar suget

Stefan Jansson sa...

Du får helt enkelt byta namn på bloggen. Till Tjocksmock. Då slipper du banta.

stationsvakt@gmail.com sa...

Schmut: Jag skulle aldrig kunna spela så deppig inför en doktor, att han gav mig antidepressiva.

Stefan: Ger mig tusan på att det redan finns en sån blogg.

Anonym sa...

Havregrynsgröt är varm. Magen gillar havregryn. Men jag vill ha dom okokta. Så sköljer jag ner dom med kaffe.

stationsvakt@gmail.com sa...

desiree: för mig är tiden mellan uppvaknandet och till jobbet-gåendet så kort, så jag vill inte hålla på i köket.

Anonym sa...

Gällande solrosfrön så är det "inne" i vissa skolor för kidsen att käka dylika -åtminstone där vi bor. I dag när jag gick för att hämta min pojke så var hela golvet framför Mediateket bestrött med frön...
Vidare: det är nog inte så lätt att "spela" deprimerad som folk tror... Jag har erfarit/hört att läkarna går mkt efter MIMIKEN: deprimerade(djupt) människor stelnar liksom... Huh, synd om dem som är ledsna, men trots det kan skratta till eller skämta... Blir de då inte trodda...?!?
Till sist: Johnny! Är du inte rädd att du ska flaxa iväg om du äter många solrosfrön?
M v h Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Jag är rädd för att bli för tung för att kunna flaxa iväg.

Anonym sa...

jag tror på ojs i DN
man botar inte levercancer med leverformade blåsippeblad
fett i mat sätter sig inte som fett på kroppen
samma är inte lika

eget exempel; man blir inte gul i ansiktet om man äter solrosfrön

Anonym sa...

ojs?
jag menar Bojs,
vetenskapsjournalisten

stationsvakt@gmail.com sa...

lovisa. Det ligger nog nåt i det du säger. Så länge man rör på sig spelar det nog ingen roll.

Anonym sa...

Ja som sagt så dstämmer det..dom är rika på energi så man ska ju inte sitta och hamstra en massa solrosfrön.