fredag, juni 05, 2009

Tre sätt att skriva ut affischer

Man har den där tuffa bilden i sin dator, och man vill ha upp den på väggen. Men bilden är tyvärr rätt liten - för liten för att hängas på en vägg. Då kan man göra på följande vis:

1: Man använder "The rasterbator". Bilden omvandlas då till ett raster (den blir till punkter) och kan därför i teorin förstoras upp i det oändliga. Jag har testat, och så här kan det bli. Programmet är online-baserat (det finns på nätet, med andra ord. Du behöver inte ladda ner nåt).

2: Man använder "Block Posters". Det funkar ungefär likadant som det föregående - du väljer hur stor din bild ska bli (= hur många papper den ska skrivas ut på). Skillnaden är dock att här rasteras inte bilden - du bör ha en hyfsad bild till att börja med (men det krävs inte überhyfsad). Jag har testat - och plåtat resultatet - men jag hittar inte tillbaks till den posten. Nöjd blev jag dock. Programmet är online-baserat.

3: Man använder "PosteRazor". Det här programmet har en fördel mot de två föregående, nämligen att man kan ställa in överlappningar, vilket är en klar fördel när man ska passa ihop papprena mot varandra. Det här programmet är ett sånt man laddar ner i sin dator, och det ska jag göra så fort jag får tid; jag har alltså inte testat det ännu. Men ska man tro den här filmen så låter "PosteRazor" finfint.



"PosteRazor" hittade jag via en post på Moderskeppet.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: