fredag, april 27, 2012

Jägare och jordbrukare

Både i DN och i Svd har man kunnat läsa att svenska och danska forskare har, genom avancerad DNA-teknik, kunnat bringa nytt ljus över hur människan rörde sig över Europa för tusentals år sedan, och hur jordbruket spreds. Tydligen uppstod jordbruket i mellanöstern för 10 000 år sedan.

Vid den tiden bodde det redan folk häruppe där vi bor. Man säger att de var jägare och samlare, vilket ger bilden av enstaka individer som stryker omkring i skogen. Såna fanns det säkert också, men jag skulle tro att de flesta nog levde lite som nordamerikas indianer gjorde fram tills för 150 år sedan, alltså levde lite halvnomadiskt sådär, typ följde flockar av djur. Fast jag gissar bara, naturligtvis.

Av för mig okända skäl spred sig den jordbrukande befolkningen uppåt genom Europa, för att hamna ända uppe vid våra trakter. Man tycker ju att en jordbrukare hellre skulle hålla sig där solen skiner, men kanske hade vi skönare väder här på den tiden.

Nå, man etablerade sig slutligen här uppe då, och levde länge sida vid sida med jägarna och samlarna som redan höll till här. Denna samexistens pågick länge, kanske i tusen år. Faktiskt kan jag inte låta bli att jämföra med cowboys och indianer - med exempelvis Familjen Macahan och liknande - men utan den undanträngning och och jävulskap som nordamerikas indianer utsattes för.

Faktumet att människorna, både jägarna och jordbrukarna, var färre, och att deras omvärld var enorm och säkert ganska outforskad, gjorde nog att nån särskild konkurens inte uppstod. Jag skulle gissa att de bedrev byteshandel med varandra, att jägarna skaffade pälsar och sånt åt jordbrukarna, och att jordbrukarna i sin tur gav bröd och liknande.

Jag gissar vidare att vissa av jägarna så småningom insåg att ett jordbrukarliv är bra mycket bekvämare än jägarlivet och att de därför blev jordbrukare själva. När detta väl hade inträffat gled väl grupperna helt enkelt ihop. Före detta jägaren, bonden X, gifte bort sin dotter med longtime-bonden Y:s son och så vidare, såsom bönder antagligen alltid har hållit på.

Förresten skulle jag tro att vissa jordbrukare nog insåg jägarlivets eventuella fördelar och fröjder och därför "blev indianer", så att säga. Såna människor finns det inom alla folkgrupper. Denna dragning till att röra på sig, utforska, inte sitta stilla, kanske finns mer i generna på en slags ursprunglig jägarmänniska, men dessa tendenser fanns nog hos en och annan jordbrukare också, som kanske därför sökte sig bort från gården och kossorna.

Ordvalet i SvD:s rubrik: "Invandrare från södra Europa förde jordbruket till Sverige" låter förresten lite löjligt. Det känns som ett ängsligt försök att knäppa typ sverigedemokrater på näsan genom att säga att invandring alltid har funnits och att vi alla är invandrare. Det är förvisso en slags sanning, men i samma veva kan man också säga att jag - eftersom vi alla från början kommer från Afrika - kan kalla mig afrosvensk. Grejen är ju att det inte fanns nåt Sverige att vandra in i, och jag tror knappast att de "indianer" som var här före jordbrukarna stod och vaktade några slags gränser. Ordet invandrare kanske borde ha varit ordet folkvandrare istället. Men vad fan vet jag?

Fan, folk var ju som sagt så fåtaliga på den tiden, samt landet så stort, att det mycket väl kunde ha tagit en jäkla tid för jägarna och jordbrukarna att ens upptäcka att de hade blivit grannar.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Nordborna går inte riktigt att jämföra med indianer, vi levde i band under den paleolitiska eran i norden. Livnärde sig på jakt, fiske och samlande samt var ytterst mobila grupper på ca 15-30 personer.
Under den mesolitiska perioden började flera olika kulturer att uppstå i Europa och jordbruket kom. Sida vid sida levde dom nog men harmoni är inte helt säkert. Dock kom jordbruket inte till norden först under den neolitiska eran, där det var flera olika kulturer som var mest deltids bönder.
Vill du veta mer så är Burenhults "arkeologi i norden vol. 1" en bra grund

stationsvakt@gmail.com sa...

Nä det går säkert inte att jämföra rakt av sådär, men jag tyckte att tanken var kul och intressant eftersom man har sån koll på hur det gick till i "vilda västern" liksom.
Tack för boktipset.

Clam sa...

Det finns ju både rena samlar-jägarfolk och stammar med mkt enkelt jordbruk än i dag. Vi ser en slags nordiska, Obelix-aktiga amazonasindianer framför oss.

En trevlig källa är Historiska museet, men de får lov att uppdatera den här artikeln nu:

http://www.historiska.se/historia/stenaldern/yngrestenalder/

Anonym sa...

Jag måste få tillägga; den grupp människor som under lång tid levt i norra Europa och som är vårt lands ursprungsfolk, är samerna. Samer har dels levt som jägare och dels bedrivit renskötsel. Forskare och folk i allmänhet tvistar tyvärr om vilka människor som "var först" i vårt land. Jag är själv same och vet att mina förfäder har levt i det område där jag är uppvuxen i flera hundra år (enligt dokumentation). Men enligt nybyggarbefolkningen uppfördes byn för 150 år sedan.
Om man googlar på "samernas historia" så finner man mycket intressant att läsa.

Betty sa...

Sorry, det var inte menat att jag skulle vara anonym.

stationsvakt@gmail.com sa...

Det får de. Men det var en väldigt intressant artikel ändå.

stationsvakt@gmail.com sa...

Betty: Ja det är ju lite snack om vem som var först här, samer eller ej. Framtiden får utvisa, vad det nu ska ha för betydelse. I framtiden kanske vi alla går omkring med genetisk dokumentation i plånboken, där det står varifrån man har sitt ursprung. Vem vet.

Betty sa...

Vem som var först är inte det viktigaste. Men det känns så ledsamt att man förringar samerna. Tänk om forskarna kunde ta vara på denna skatt som finns mitt framför ögonen på dem.

stationsvakt@gmail.com sa...

Om det fanns en lag på att de skulle det kunde den lagen heta sam-lagen.

FB sa...

Fin blogg. Väldig intressant artikel på DN.

stationsvakt@gmail.com sa...

tack.