måndag, augusti 13, 2007

Om att inte få kommentarer

Andra bloggar om: , , ,
---
Jag är så lyckligt lottad att jag nästan alltid får kommentarer till det jag skriver. Anledningen till det är att jag har bloggat så pass länge och därför har hunnit skaffa mig en "krets". En annan sak också - jag försöker vara artig och svara. Inte alltid dock, för precis som det finns bloggposter man inte kommenterar, så finns det kommentarer man inte svarar på, eftersom det liksom inte behövs.

Jag kan tänka mig att många bloggar läggs ned i brist på kommentarer. Oftast beror nog den bristen på att man inte har lyckats tränga sig igenom bloggbruset. För att göra det krävs det åtminstone en av dessa saker: Att man råkar blogga om en sak man är ganska ensam om, och att andra hänger på och länkar tillbaks till en. Och att man kommenterar hos andra (den bästa och viktigaste metoden).

Men det kan, trist nog, också bero på hur man skriver; att man skriver på ett ointressant sätt eller att man skriver om ointressanta saker. Ingen bloggare jag känner till lyckas "få till det" till hundra procent. Lyckas man med tjugo så ska man vara glad. Det kan också bero på att man skriver så fullödigt att kommentarer är överflödiga, men det kan nog inte betraktas som ett problem, då belöningen i att skriva så bra övertrumfar bristen på kommentarer. Det finns några såna exempel.

Men vad är då trist och ointressant bloggning? Jag vet inte. Jag kan vara jätteoinspirerad och slänga iväg en post som jag glömmer direkt, för att senare återkomma och se att den har genererat en bunt kommentarer. Jag tror att hemligheten är att man har lämnat många dörrar öppna i det man skriver (medvetet eller omedvetet), lämnat luckor som bara väntar på att fyllas (med kommentarer).

En tvärtom-metod kan vara att kolla vilka poster som inte blir kommenterade. Jag är inte mycket till analytiker själv, men en och annan kanske kan få ut något av listan nedan. Det är poster som har förblivit okommenterade. De är obebodda öar i min kommentars-arkad, skulle man kunna säga. Antagligen är det något särskilt med dem, och genom att kolla in dem skulle man kunna få ut något - om hur man inte ska skriva (om man nu vill ha kommentarer).

Spela upp asteroidens bana
Gamla nyheter
Nibble
Om jag blir hundra år
Michael Stipe har ett städbolag
Trazan och Banarne-världen
Det här är ganska kul
Ett klistermärke
P
På låtsas och på riktigt

24 kommentarer:

opassande.se sa...

Jag ville motverka möjligheten att detta inlägg skulle förbli okommenterat också... :D

Seriöst - jag har absolut ingen ANING om vad det är som inspirerar till kommentarer, det blir en lika glad överraskning varje gång nån bryr sig och gör det. Ibland kan jag känna på mig att inlägget så att säga inte uppmuntrar till kommentarer för att "allt" så att säga är redan sagt, eller för att det rent av slussar läsaren vidare till något annat. Många gånger är det nog inte annat än att man är relativt ensam om att tycka att något är intressant... :P

Jag läste någon annanstans att man kan skriva "fel" (med flit) och på så vis provocera människor att posta, kanske ett tips?

Anonym sa...

puss!

amishka

Anonym sa...

Jag tror kortare inlägg lockar till fler kommentarer än långa. Har man tagit upp ett ämne och diskuterat det ur alla vinklar finns det kanske inte så mycket mer att tillägga för besökaren.

Alter Ego sa...

Skulle jag gå efter mina kommentarer så skulle jag givit upp bloggandet för länge sedan. Visst är det roligt med respons, men mycket i mitt skrivande handlar också om att bara få ur mig saker och lätta på trycket :-)

Tyvärr räcker inte tiden till att kommentera lika mycket och ofta som jag skulle vilja, så för mig blir det ofta på måfå. Nu dök ditt inlägg upp i min rss, just när jag hade tid över och så blev det en kommentar.

Själv har jag funderat på om jag skulle testa att lägga in pluginet jag lagt hos Tonårsmorsa, typ val av olika tummen upp. Det är ju också en sorts respons.

opassande.se sa...

Har funderat på det också - något slags betygssystem eller så, kanske kan vara nåt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Opassande: Hehe, jag behöver inte skriva fel med flit - det går automatiskt. :-D

amishka :Puss!

niklas: Det tror jag med. Mån långa måste man ändå skriva ibland - för att få ur sig saker.

alter ego: "Nu dök ditt inlägg upp i min rss, just när jag hade tid över och så blev det en kommentar.
" - exakt så är det för mig med.

Anonym sa...

Jag upplever en slags rundgång bland bloggare, som att det finns olika cirklar där alla står och kliar framförvarande på ryggen. Kolla din länklista t ex. Jag lovar att de flesta där har dig i sin lista. Eller ska man se det som olika skikt?
Hur som, om antalet kommentarer är måttstock på bloggframgång, borde jag gett upp för länge sedan.

stationsvakt@gmail.com sa...

frk: Absolut inget tecken på framgång: Ett par av mina favvobloggar får typ aldrig kommentarer - inte av mig heller. jag har alltid dåligt samvete för det, och är rädd att de ska sluta blogga.

Maria sa...

Jag tänkte kommentera på några av dessa inlägg... men det kändes mest som om jag ville säga:

"Ja, precis..." eller "jag med" eller "skitintressant" men fann inte något mer att säga och då kan dessa korta kommar nästan uppfattas som ironiska eller taskiga fast det verkligen inte var uppsåtet och då låter jag hellre bli...

Ibland behövs inga ord... inte ens i bloggvärlden, man nickar och håller med liksom... fast det är ju tråkigt för den som har bloggen!

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Det borde finnas en slags knapp som automatiskt ger en nickar instämmande-kommentar.

Maria sa...

Typ webbkamera... typ...

Maria sa...

... med ljud så man kan fnissa instämmande också!

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Du som är lärd och akademiker - bygg en sån funktion. :-)

Maria sa...

Men jag är ju humanist!!!
Och du verkar ha mer koll på det där läget an vad jag har...

stationsvakt@gmail.com sa...

Maria: Nä, har dålig koll.
Jag är också humanist, men inte utbildad - det är därför jag är ond ibland. :-D

Maria sa...

Jag gör ofta djävulstecknet, så jag är nog rätt ond jag med!

Knapsu sa...

No comment! :-)

Alter Ego sa...

Men Johnny, jag har installerat en sån knappsats nu
http://www.postreach.com/static/clickcomments1
men inte sjutton är det någon som klickar ändå. ... Får nog hitta på någon intressantare att blogga om, som är värt åtminstone ett klick :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Gör bättring.

knapsu: Jo, comment.

alter ego: Jo, nu har jag tryckt. Var ser du att någon har tryckt sen?

Maria sa...

Jag har satt på mig tagelskjortan idag... en rosa... och en ros i frippen - bot och bättring!

stationsvakt@gmail.com sa...

Maria: Rosa skjorta och en ros. Vad är du för en flagellant egentligen? ;-)

rigg sa...

Jag tror inte man kan räkna med att få kommentarer på alla blogginlägg och att man inte ska låta bli att skriva inlägg som kanske inte ger kommentarer. Själv har jag upptäckt en intressant sak: De inlägg jag själv tror ska ge mycket kommentarer ger oftast ingen alls eller väldigt få. Inlägg jag bara hasplar ur mig och som känns som ren nonsens kan ofta ge massor av kommentarer.

Maria sa...

Det mesta kan göras lika stylish som en prinsesstårta!

stationsvakt@gmail.com sa...

Rigg: "Inlägg jag bara hasplar ur mig och som känns som ren nonsens kan ofta ge massor av kommentarer."

Så sant, och efteråt ångrar man att man inte skrev bättre.

maria: jag tror dig.