lördag, oktober 10, 2009

Ett hål i en tank

Så här vackert och fridfullt vilade oktoberkvällen över landskapet. Ett och annat plask från någon fiskstjärt hördes därute, men mer var det inte. En tystnad rådde.

lake

Men man kan inte titta på sjöar i evighet - hål måste hinnas fotograferas innan mörkret faller. Sedär, en gammal tank av nåt slag.



Ovanpå tanken finns ett hål, av luckan ej ett spål ... r. Jag stoppar in handen med vilken jag håller kameran. En doft av brännbara ämnen stiger upp mot min näsa; kommer kamerablixten att åstadkomma en explosion? Klick!



Nix, ingen explosion. Hade en sådan inträffat hade jag säkert inte kunnat skriva det här.

Hålserien:
Stuprör, Kyrka, Skogås-hus, Bodar och träd, Pissoir, Dikesrör, Under bro-hus, Riddarholmskyrkan, Skogåsbunker, Två kvällshål, Ännu ett kyrkohål, Ett par hål i det fina vädret, Klarakyrkan revisited, Ett trädhål
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

9 kommentarer:

jansson sa...

Helt fantastisk vacker bild. Varför gnäller du över din kamerautrustning hela tiden? ;)

Martin Klasch sa...

Tänkte likadant!

stationsvakt@gmail.com sa...

jansson/p-e: Tack, men för att bilderna ska se hyfsade ut måste jag höja och sänka ljusnivåerna medelst photoshop. Om jag hade en bättre kamera kanske jag skulle slippa det.

jansson sa...

Nja, sådana medel måste man ofta ta till även med en bättre kamera, tycker jag.

stationsvakt@gmail.com sa...

jansson: Jodå, det förstår jag .. men med en bättre ljussensor (heter det så?) tror jag att kameran fattar skillnaden mellan ljust och mörkt bättre, och inte gör hela bilden tråkblurriggrå. Åtminstone tror jag det.

jansson sa...

Ärligt talat så tar jag ofta bättre exponeringar med min kompakta kamera än med min systemkamera.

Ljussensorn är givetvis bättre i systemkameran och den är mer användbar i många lägen än vad den kompakta kameran är. I dagsljus vetefan ändå om det är någon skillnad.

stationsvakt@gmail.com sa...

jansson: fast finkameran har i alla fall fler inställningsmöjligheter än fulkameran.

jansson sa...

Det har den helt klart. Ibland lite för många.

stationsvakt@gmail.com sa...

jansson: Då räcker kameran längre.